Dyscalculie
Wat is dyscalculie?
Het woord dyscalculie komt uit het Grieks en het betekend letterlijk ' niet goed kunnen berekenen'.
De kans dat je iemand kent die moeite heeft met rekenen is ontzettend groot. Op scholen wordt vaak extra rekenen gegeven, omdat leerlingen hier moeite mee hebben. Soms lopen ze een aantal niveaus achter of lukt het ze gewoon niet om de opdrachten te maken. In bedrijven zijn ook veel werknemers die moeite hebben met rekenen. In de winkel kan het terugtellen met geld bijvoorbeeld erg lastig gaan. Desondanks het feit dat zoveel mensen last hebben van problemen met rekenen, is er maar een klein percentage met een leerprobleem in de vorm van een rekenstoornis. De meest voorkomende term is Dyscalculie
Dyscalculie is een Griekse term dat “Slecht kunnen rekenen” of “Moeite met rekenen hebben” betekend. Dyscalculie is een rekenstoornis die ervoor zorgt dat een persoon extra moeite heeft met rekenen en/of het aanleren van rekentechnieken. Dit belemmert de persoon op vele gebieden.
Kenmerken Dyscalculie:
Er zijn veel verschillende kenmerken binnen Dyscalculie die weer onder te verdelen zijn in groepjes. Hieronder staan een aantal kenmerken van Dyscalculie.
Begrip:
- Moeite met de betekenis van getallen (42 bestaat uit vier tientallen en twee losse cijfers)
- Moeite met optel, aftrek, deel en keersommen (wat is wat?)
- Moeite met het leren van rekenstrategieën (welke stapjes en in welke volgorde?)
- Moeite met klokkijken, zowel als analoog als digitaal (het begrip van 24 uur)
Inzicht:
- Moeite met inschatten (van uitkomst som of soort som)
- Moeite met hoofdrekenen (kleine stapjes niet kunnen maken in het hoofd)
Gedrag:
- Laag werktempo (treuzelen of erg lang vast blijven zitten op één som)
- Lang door blijven tellen op vingers (doortellen op vingers stopt meestal in groep 3/4)
- Problemen met het kortetermijngeheugen (gemaakte stapjes niet kunnen onthouden)
- Moeite met het zien van het doel van de som (het verhaaltje om de som leid af van doel som)
- Moeite met automatiseren (het kennen van de tafels of splitsen)
In Dit is dyscalculie geeft dyscalculie expert prof. dr. Hans van Luit op een toegankelijke manier inzicht in de achtergrond, diagnostiek en aanpak van dyscalculie. Dyscalculie is een stoornis van het rekenen die steeds meer aandacht krijgt.
Om in de school het onderwijs af te stemmen op de zwakke rekenaar, is van leerkrachten en schoolbreed veel kennis en kunde nodig. Van Luit laat zien hoe leerlingen met dyscalie kunnen worden ondersteund en welke geschikte interventies er zijn.
Voor meer informatie kunt u terecht op de volgende sites:
https://wij-leren.nl/dyscalculie-artikel.php